راهنمای استفاده از برنامه های ECU

برنامه ریزی ایسیو با دستگاه پروگرامر TNM انجام میشود. وقتی دیاگ نتواند اشکال بوجود آمده را رفع کند لازم است که ایسیو باز شود و آی سی پراگرام آن دوباره برنامه ریزی شود. در صورتیکه IC سالم باشد میتوانید نرم افزار جدید را روی ECU آپدیت کنید.

راهنمای استفاده از برنامه های ECU
 

راهنمای استفاده از برنامه های ECU

 

در اینجا پروگرام آی سی های ایسیو را بشما آموزش میدهیم. وقتی مشکل ECU‌ با دیاگ حل نشود یا به اصطلاح بعد از دیاگ زدن ایسیو ماشین ارور ظاهر شود میتوانید ایسیو را باز کنید و آی سی پروگرام آنرا با هیتر در بیاورید. دستگاه TNM برای پروگرام این آی ها طراحی شده است. در اصل برنامه ریزی ای سی ها با پروگرامر TNM و دستگاههای مشابه انجام میشود.

آموزش پروگرام ایسیو با دستگاه TNM

جهت برداشتن آی سی ها و باز کردن ایسیو لازم است که از ابزاهای حرفه ای مانند هیتر و هویه SMD استفاده کنید. حتما از روغن فلکسی مرغوب زیر IC استفاده کنید تا به بقیه مدار ایسیو آسیب نرسد. بعد از در آوردن ای سی ECU‌ آنرا با تینر ۱۰۰۰۰ تمیز کرده و بعد از خنک شدن روی zif مخصوص دستگاه پروگرامر TNM قرار دهید. در اینجا آموزش پروگرام ایسیو را با این دستگاه و روشهای برنامه ریزی ic های ای سی یو را برای شما آورده ایم. البته در کلاس آموزش تعمیر ایسیو تمامی این موارد بصورت عملی با کارآموزان تمرین میشود.

راهنمای استفاده از TNM5000A/TNM5000 ECU-KIT

قابلیتهای تخصصی پروگرامر تی ان ام

  • پروگرام اییپرام و فلش انواع ایسیو متداول در ایران بدون نیاز به جدا کردن قطعه از روی فیبر تنها با 6-4 سیم (جیتگ)
  • تبدیل ساژم S2000 از راه کانکتور دیاگ (OBD) به تمام مدل ها
  • قابلیت خواندن دامپ اکثر ایسیوها از طریق OBD
  • قابلیت خواندن و نوشتن اییپرام ایسیو از طریق OBD (مدل 5000A)
  • قابلیت تبدیل ایسیو زیمنس (ایموبلایزر به غیر  ایموبلایزر و ایران خودرو به سایپا و برعکس) از راه OBD (مدل 5000A)
  • قابلیت برنامه ریزی CBM/FN/CCN/SMS

قابلیت های عمومی پروگرامر تی ان ام

  • پشتیبانی اکثر ایسیوهای موجود در بازار با انواع نسخه های آن (تک سنسور – 2 سنسور – با ایموبلایزر)
  • بالاترین سرعت دانلود و پروگرام
  • با نقشه ها و راهنمای کامل اتصال سیم های پروگرام به زبان فارسی
  • تستر و شبیه ساز سیگنال PWM و 2+58 میل لنگ
  • آپدیت رایگان
  • پروگرامر TNM5000 با نرم افزار فارسی و با لیست قطعات بهینه شده برای خودرو

پروگرام فلش و اییپرام انواع ایسیو با کابل، بدون نیاز به درآوردن قطعه از روی ایسیو شامل:

SAGEM S2000-10 / S2000-11 /S2000-35 / S2000-3E / S2000-3F / PL4-LC
VALEO PL4-ILC / PL4-SLC / PL4-PRIDE / J-34 / SAX500      
BOSCH M7.4.4 / ME7.4.4 / ME7.4.5 / ME7.4.9      
SIEMENS CI1 / SI2 / CI3 / CI4 / CI5 / CI6 / CI7 / CIP / CA0 / CBE / CB5 / CNG / GearBoxAl4 / CGD /CEE      
MAGNETI MARELLI 6LP2

دانلود و تبدیل فلش انواع ایسیو

  • SAGEM S2000-10 / S2000-11 / S2000-35 / S2000-3E / S2000-3F / PL4-LC
    VALEO PL4-ILC / PL4-SLC / PL4-PRIDE / J-34 / SAX500
    BOSCH M7.4.4 / ME7.4.4 / ME7.4.5 / ME7.4.9
    SIEMENS CI1 / CI2 / CI3 / CI4 / CI5 /CI6 / CI7 / CIP / CA0 / CBE / CB5 / CNG/ GearBoxAL4/CGD/CGE/CEE
    BSI206 Version30/32/34/38/45

مدل های دستگاه TNM

همه مدل ها شامل یک عدد پروگرامر 5000 معمولی هستند به همراه امکانات زیر:

  • ایسیو کیت مدل 4001 (پروگرامر + جیتگ): دارای یک عدد برد جیتگ (6 سیمه) برای پروگرام کردن قطعات ایسیو روی برد بدون نیاز به درآوردن قطعات مانند انواع ST10F و 29F200 و 95080 و ... .
    بدون کانکتور و کابل OBD (بدون قابلیت تبدیل و فلش و دانلود ایسیو)
  • ایسیو کیت مدل 4002 (پروگرام + دانلود / تبدیل ایسیو): دارای کانکتور و کابل OBD (قابلیت تبدیل و فلش و دانلود ایسیو) بدون برد جیتگ (6 سیمه) و بدون قابلیت دانلودهای تخصصی مثل گیربکس اتوماتیک و ...
  • ایسیو کیت مدل 4005 (پروگرامر + جیتگ + دانلود / تبدیل ایسیو): مجموعه قابلیت های 2 مدل 4001 و 4002. دارای کابل OBD (قابلیت تبدیل و فلش و دانلود ایسیو) و دارای 1 عدد برد جیتگ (6 سیمه)
  • ایسیو کیت مدل 5000 (مدل حرفه ای): دارای تمام قابلیت های مدل 4005 بعلاوه نرم افزار دیاگ خودروهای داخلی و قابلیت دانلود و تبدیل های تخصصی مثل گیربکس اتوماتیک و ایسیوهای تخصصی از راه کانکتور دیاگ و قابلیت پروگرام قطعات تخصصی خودروهای خارجی (موتورولا - NEC) مانند داشبورد C5 و BMW و قفل فرمان مرسدس 500 و... . با کیفیت چرمی پروگرامر و کیس چوبی دستگاه و دفترچه چاپ شده رنگی و 1 عدد برد جیتگ اضافه و تستر PWM
  • ایسیو کیت مدل 5000A (مدل پیشرفته): دارای تمام قابلیت های مدل 5000 بعلاوه قابلیت های  تخصصی که برای اولین بار در ایران انجام می شود مانند تبدیل پایه ایسیو زیمنس و خواندن و نوشتن اییپرام از راه کابل OBD و پروگرام FN/CCN

توجه: برای قابلیت هایی که بعدا از طریق آپگرید به دستگاه اضافه می شود شرکت TNM مختار خواهد بود که تنها در مدل های خاصی، آن قابلیت را اضافه کند.

طریقه نصب:
3 پوشه در CD موجود است: TNM5000 / ECUKIT / DIAG5000 که درون هریک برنامه نصب به نام Setup.exe موجود است که با نصب هریک برنامه نصب می شود.

TNM5000: برنامه کامل پروگرامر TNM5000 است که برای پروگرام قطعات غیر خودرویی استفاده می شود.
ECUKIT: برنامه پروگرامر خودرویی و انواع دانلود و تبدیل ایسیو است.
Diag5000: برنامه دیاگ انواع خودروها

توجه: قبل از اتصال پروگرامر به USB برای اولین بار، حتما قبلا باید نرم افزار نصب شده باشد.

برحسب نوع مدل پروگرامر برخی از قابلیت های نرم افزار ممکن است کار نکند. مثلا در مدل 4001 دانلودها و فلش و تبدیل  ایسیو کار نمی کند.

پشت پروگرامر 5000 مدل ECU-KIT 2 کانکتور وجود دارد:دستگاه tnm

  1. کانکتور 15 پایه مادگی که به آن کابل دیاگ (OBD) برای اتصال به کانکتور دیاگ 16 پین موجود در داشبورد خودرو وصل می شود.
    این کابل برای فلش کردن، دانلود کردن، تبدیل و دیاگ کردن انواع ایسیو است.
    همچنین برد تستر PWM که برای ایجاد همزمان سیگنال PWM و انواع ولتاژ DC و سیگنال میل لنگ است به این کانکتور 15 پایه متصل می شود.
  2. کانکتور 10 تایی نر که با یک کابل 10 رشته سفید نواری به برد کانکتور دار متصل می شود.
    این برد دارای یک کانکتور 6 سیمه پیچی (JTAG) دارای شش اتصال برای پروگرام قطعات قابل پروگرام ایسیو با باز کردن ایسیو بدون خارج کردن آی سی های فلش و اییپرام از روی برو می باشد. نتیجه این حالت دقیقا مشابه خارج کردن خارج کردن ای سی های فلش از روی برد است و تمام ایسیوهایی که دارای اشکالات برنامه می باشند و توسط دانلود و فلش کردن تصحیح نشده اند و یا ارتباط آن ها با دستگاه دیاگ قطع است با این روش تعمیر می شوند.
    2 عدد مقاومت روی برد وجود دارد که حالت فیوزی داشته و در اثر اتصال اشتباه سیم ها خواهند سوخت که در این صورت با مقاومت بین 4 اهم تا 10 اهم باید عوض شوند. یک عدد برد یدکی اضافه نیز درون هر بسته بندی وجود دارد.

برد کانکتور دار JTAG

برد کانکتور دار JTAG

کابل 10 رشته tnm

کابل 10 رشته

آپدیت رایگان

از صفحه دانلودهای آدرس سایت به آدرس WWW.TNMElectronic.com نسخه جدید تمام برنامه ها قابل دانلود است.
همچنین از آدرس WWW.TNMElectronics.com\Downloads\EcukitSetup.exe میتوانید برنامه جدید ایسیو کیت را دانلود کنید. بعد از دانلود، در حالی که نرم افزار بسته است و پروگرامر جدا شده، فایل دانلود شده را اجرا کنید و برنامه جدید را نصب کنید. نیازی به uninstall نمی باشد. سپس اگر مجدد برنامه ایسیو کیت را اجرا کنید، نسخه جدید اجرا خواهد شد.

تست سلامت سخت افزار

پروگرامر 5000 را می توانید در حالی که هیچ قطعه ای روی آن نیست با گزینه انجام تست داخلی دستگاه در منوی راهنما تست کنید.
ایسیو کیت را نیز با زدن دکمه انتخاب قطعه و سپس انتخاب ECU-Programmer \ TESTER \ Self-Test می توانید تست بگیرید. برای اینکار نباید ایسیو به کابل 6 سیمه و یا OBD وصل باشد و 2 سیم آبی و قرمز باید به هم اتصال کوتاه شوند. سپس دکمه خواندن از قطعه را بزنید.

برد تست PWM

این برد به کانکتور 15 پایه مادگی پشت دستگاه متصل می شود و دارای  6اتصال کانکتور پیچی است که شامل 5 خروجی و یک زمین است. بعد از اتصال برد، دکمه سیگنال را در نرم افزار بزنید.

برد تست PWM

خروجی 1: خروجی 2+58 است که شبیه ساز سنسور CrankShaft یا میل لنگ است و در نرم افزار با زدن دو دکمه بالا و پایین می توان مقدار RPM را بین 850 تا 4000 تغییر داد. همچنین دامنه توسط یک ولوم لغزنده بین 0 و 50 درصد و 100 درصد قابل تغییر است.

خروجی 2: خروجی شبیه ساز موج PWM است و نرم افزار با زدن دو دکمه بالا و پایین می توانمقدار فرکانس را بین 3 تا 3000 تغییر داد همچنین می توان مقدار دقیق فرکانس را با کلیک کردن درون کادر مقدار عددی فرکانس تایپ کرد. درصد PWM وقتی معادل 50% باشد موج مربعی است ولی با دکمه های افزایش و کاهش یا تایپ درون کادر آن، مقادیر 99-1 درصد را وارد کرد. همچنین دامنه توسط یک ولوم لغزنده بین 0 و 50 درصد و 100 درصد قابل تغییر است. یک کلید کشویی روی برد وجود دارد که می توان با آن خروجی PWM را DC یا AC کرد که در حالت DC سیگنال مثبت و در حالت AC سیگنال مثبت و منفی است.

خروجی 3: خروجی موج مربعی 3 تا 1500 هرتز است.

خروجی 4: ولتاژ DC قابل تنظیم بین 700 میلی ولت تا 5 ولت است. با انتخاب کردن آن توسط موش و زدن دکمه های فلش چپ و راست کیبرد، می توان مقدار آن را به مقادیر کم تغییر داد.

خروجی 5: ولتاژ DC قابل تنظیم بین 200 میلی ولت تا 1 ولت است که شبیه ساز سنسور اکسیژن می باشد.

کابل OBD برای اتصال به کانکتور دیاگ برای دانلود و تبدیل و فلش کردن ایسیو بدون باز کردن آن

کابل OBD دستگاه تی ان ام

کانکتور 15 پایه مادگی روی جعبه مستقیما توسط کابل موجود در بسته بندی به کانکتور 16 OBD پین خودرو که برای دیاگ کردن است متصل می شود. یک تبدیل 16 به 2 نیز همراه دستگاه برای خودروها با کانکتور دو سیمه اراِه می شود.

توجه داشته باشید که در این روش، ایسیو باید قادر به اجرای برنامه خود باشد و ارتباط با دیاگ برقرار باشد، در غیر این صورت از کابل 6 سیمه (جیتگ) استفاده کنید.

قبل از شروع عملیات باید سوئیچ را باز کنید و در پایان دانلود یا فلش یا تبدیل باید آن را ببندید و با یک مکث حدود 30 ثانیه آن را مجدد باز کنید. در بعضی مدل های ایسیو (مانند بوش) این مکث به 3 دقیقه هم میرسد که در این مورد خاص، نرم افزار اطلاعات لازم را به شما اعلام می کند.

قبل از دانلود و فلش و یا تبدیل از شارژ بودن باتری خودرو و در صورت استفاده از لپ تاپ از شارژ بودن باتری لپ تاپ مطمئن شوید.

به هیچ وجه عملیات دانلود و تبدیل را نیمه کاره رها نکنید.
در صورتی که به دلیلی دانلود ناقص انجام شد سوئیچ را مجدد بسته و باز کرده و سعی در دانلود مجدد بکنید. نهایتا در صورت پاسخ ندادن ایسیو، یکبار باتری خودرو را قطع و وصل کنید و در صورت ادامه مشکل، شما ناچار به باز کردن ایسیو و پروگرام کردن با کابل 6 سیمه (جیتگ کردن) هستید.

نحوه دانلود کردن ایسیو:
شما می توانید توسط دکمه شناسایی ایسیو، مدل انواع ایسیو را به طور خودکار شناسایی کنید. در صورتی که ایسیو به طور خودکار شناسایی نشد برای انتخاب دستی به روش زیر عمل کنید:

در نرم افزار پروگرامر 5000 بعد از زدن دکمه انتخاب، در پنجره باز شده گزینه OBD-Download را انتخاب کنید و سپس نوع سازنده و نام ایسیو که می خواهید پروگرام کنید را انتخاب کنید به طور خودکار فایل مورد نیاز برای دانلود همان مدل ایسیو خودرو انتخاب شده به حافظه لود می شود و با زدن دکمه ریختن برنامه می توانید ایسیو را دانلود کنید.
در صورتی که دکمه خواندن فعال بود با زدن آن می توان از ایسیو سالم دامپ آن را خواند. توجه داشته باشید که دامپ به دست آمده برای دانلود مناسب است و برای پروگرام 6 سیمه مناسب نیست.

نحوه تبدیل کردن ایسیو

در صورتی که بخواهید ایسیو را تبدیل کنید مانند دانلود کردن عمل کنید ولی قبل از زدن دکمه ریختن برنامه دکمه انتخاب تبدیل  را بزنید تا لیستی از تبدیل های قابل انتخاب ظاهر شود و با انتخاب هر نوع تبدیل، فایل ان در حافظه باز می شود یا می توانید به جای این کار دکمه باز کردن فایل را زده تا لیست فایل های انواع خودرو ظاهر شود و با لود کردن فایل دلخواه به جای فایل اصلی ایسیو فایل ایسیو مشابه دیگری را از دایرکتوری Dump در حافظه لود کنید. سپس با زدن دکمه ریختن برنامه می توانید ایسیو را تبدیل کنید.

نحوه فلش کردن ایسیو

در نرم افزار پروگرامر 5000 بعد از زدن دکمه انتخاب قطعه، در پنجره باز شده دکمه OBD-Flasher را انتخاب کنید و سپس نوع سازنده و نام ایسیو که میخواهید پروگرام کنید را انتخاب کنید با زدن دکمه ریختن برنامه می توانید ایسیو را فلش کنید.

نکاتی در مورد دانلود و تبدیل ایسیو:

نکته 1: با دانلود کردن فایل همان مدل ایسیو (فایل پیشفرضی که با انتخاب هر ایسیو لود می شود) می توانید قسمت های خراب فلش را تعمیر کنید و ایرادهای ایسیو مانند لرزش موتور و استارت سرد را برطرف کنید. در صورت انتخاب فایل ایسیوهای مشابه می توانید تبدیل ایسیو را انجام دهید.

نکته 2: در لیست پروگرامر گزینه هایی مانند Pride_KmSensor_Repair برای اصلاح سنسور کیلومتر و PrideColdStartRepair برای اصلاح استارت سرد پراید و LC-LarzeshMotor_Repair برای اصلاح لرزش موتور ایسیو LC وجود دارد که با انتخاب آن ها فایل مناسب برای تعمیر آن مدل ایسیو هم لود می شود. بعد از انتخاب این گزینه ها، فایل جدیدی را لود نکنید.

نکته 3: برای تبدیل ایسیو فایل انتخاب شده باید مشابه باشد 4 دسته کلی ایسیو در حال حاضر وجود دارد ایسیوهای دارای ST10F273 مشهور به PL4، ایسیوهای S2000 با آی سی فلش 48 پایه 29f200BB مشهور به ساژم (ممکن است از نوع والئو هم باشد) و ایسیوهای زیمنس و بوش. شما نمی توانید فایل ایسیوی زیمنس را روی PL4 بریزید ولی انواع فایل های ایسیوی PL4 را می توانید برای تبدیل استفاده کنید.

در ایسیو کیت معمولی فایل های زیمنس ایران خودرو نیز روی ایسیو زیمنس با پایه پراید و برعکس قابل دانلود نمی باشد و فایل های زیمنس ایموبلایزر نیز بر روی مدل معمولی و برعکس قابل دانلود نمی باشند. تنها در مدل پیشرفته 5000 اینکار انجام می شود.

نکته 4: بعد از تبدیل، پایه ایسیو تغییر نمی کندیعنی اگر شما ایسیو پراید را به 405 تبدیل کردید و بخواهید 405 را به 206 تبدیل کنید، دوباره باید پراید را انتخاب کرده و فایل 206 را روی آن بریزید.

نکته 5: در لود کردن فایل دقت کنید! ریختن فایل اشتباه در بعضی موارد موجب از کار افتادن ایسیو و نیاز به باز کردن ایسیو و پروگرام کردن به روش اول (6 سیمه جیتگ) است.

نکته 6: در صورتی که ایسیو مدل ایموبلایزر والئو را می خواهید به غیر ایموبلایزر تبدیل کنید، برای جلوگیری از قفل شدن ایسیو بعد از تبدیل، در مدل 5000a ابتدا برنامه اییپرام (95160) همان مدل بدون ایمو را در ایسیو دانلود کنیدو سپس ایسیو را به مدل غیر ایمو تبدیل کنید.

مثال: تبدیل ایسیو SLC به پراید (1224708200) 881H: دکمه انتخاب قطعه را زده و از لیست OBD-Download و Valeo و SLC را انتخاب کنید. سپس با زدن دکمه باز کردن فایل از دایرکتوری dump فایل (PL4_Pride (1224708200 را باز کنید و بعد از وصل کردن کابل دیاگ و زدن دکمه ریختن برنامه عملیات تبدیل در ظزف حداکثر ۳ دقیقه انجام خواهد شد. اگر به جای فایل ذکر شده هر فایل PL4 دیگری را انتخاب کنید ایسیو شما به آن مدل تبدیل خواهد شد و اگر بدون باز کردن هیچ فایلی برنامه را بریزید ایسیو SLC شما برای رفع عیوب احتمالی با فایل سالم دانلود خواهد شد.

قابلیت های مدل 5000A برای اییپرام والئو و ساژم

این صفحه مخصوص ایسیو کیت پیشرفته 5000A می باشد و در مدل معمولی قابل اجرا نیست.

در ایسیوهای PL4 و S2000، قابلیت پروگرام و خواندن اییپرام (95080-95160) از راه کانکتور OBD بدون باز کردن ایسیو وجود دارد.

نحوه خواندن اییپرام ایسیو از راه OBD

  1. برای خواند ن اییپرام ابتدا ایسیو مورد نظر را با دکمه انتخاب قطعه از لیست OBD-Download انتخاب کنید.
  2. توصیه می شود ابتدا، یکبار ایسیو را دانلود معمولی (دکمه ریختن برنامه) کرده تا ایرادات احتمالی آن برطرف شود.
  3. در صفحه اصلی دکمه تنظیمات قطعه را بزنید. در جلوی Download Select به طور پیشفرض کلمه Flash قرار دارد با کلیک روی آن، حالت آن را به EEPROM Read تغییر دهید و با زدن دکمه تایید از صفحه تنظیمات خارج شوید.
  4. دکمه خواندن اییپرام را بزنید، محتویات فعلی اییپرام خوانده شده و به ابتدای بافر کپی می شود ولی خود ایسیو ecu نیز بدون برنامه می شود. (چراغ چک می رود)
  5. مجدد مدل ایسیو را با دکمه انتخاب قطعه انتخاب کنید و با دکمه ریختن برنامه آن را دانلود کنید تا چراغ چک برگردد.

نحوه پروگرام کردن اییپرام ایسیو از راه OBD:

  1. برای برنامه ریزی اییپرام ابتدا ایسیو مورد نظر را با دکمه انتخاب قطعه از لیست OBD-Download انتخاب کنید.
  2. توصیه می شود ابتدا، یکبار ایسیو را دانلود معمولی (دکمه ریختن برنامه) کرده تا ایرادات احتمالی آن برطرف شود.
  3. در صفحه اصلی دکمه تنظیمات قطعه را بزنید. در جلوی Download Select به طور پیشفرض کلمه Flash قرار دارد با کلیک بر روی آن، حالت آن را به EEPROM Write تغییر دهید و با زدن دکمه تایید از صفحه تنظیمات خارج شوید.
  4. اکنون باید فایل اییپرام خود را توسط دکمه باز کردن فایل لود کنید و اگر می خواهید EEPROM پاک شود هیچ فایلی لود نکنید. بعد از اتصال کانکتور OBD دکمه پر کردن اییپرام را بزنید. در پایان برنامه اییپرام ایسیو ECU جایگزین می شود ولی خود ایسیو نیز بدون برنامه می شود (چراغ چک می رود)
  5. مجدد مدل ایسیو را با دکمه انتخاب قطعه انتخاب کنید و با دکمه ریختن برنامه آن را دانلود کنید تا چراغ چک برگردد.

توجه: یک چهارم آخر EEPROM در برابر پاک شدن و برنامه ریزی محافظت شده و تنها تا آدرس 600 می توانید برنامه بریزید.

نکته: توسط منوی بافر/تنظیمات بافر می توانید عملیات نوشتن را تنها در محدوده خاصی از EEPROM انجام دهید.

قابلیت های مدل 5000A برای تبدیل پایه زیمنس

در مدل ایسیو کیت پیشرفته، قابلیت تبدیل انواع ایسیو زیمنس از راه OBD بدون باز کردن ایسیو وجود دارد. نتیجه دقیقا مانند این است که ایسیو باز شده و آی سی آن با پروگرامر، پروگرام شده است.

نکته: در ایسیوهای CIM امکان دانلود سریع و مطمئن از طریق CAN وجود دارد. در صورتی که تستر ایسیوی شما این قابلیت را پشتیبانی نمی کند پایه 57 کانکتور ایسیو (CANL) را به پایه OBD 14 و پایه 88 کانکتور ایسیو (CANH) را به پایه OBD 6 وصل کنید.

خواندن کد سوئیچ و کیلومتر از ایسیو زیمنس از طریق OBD

برای مواردی که سوئیچ موجود است ولی کد سوئیچ گم شده است یا قصد کپی برنامه ایسیو معیوب بروی ایسیوی سالم خام را دارید، در ایسیوهایی که این عمل پشتیبانی می شود بعد از انتخاب مدل ایسیو از لیست OBD-Download دکمه خواندن از قطعه روشن می شود.

  1. ابتدا ایسیو ECU مورد نظر را با دکمه شناسایی ایسیو و یا انتخاب قطعه از لیست OBD-Download/Siemence انتخاب کنید.
  2. دکمه خواندن از قطعه را بزنید، خواندن در کمتر از 30 ثانیه انجام خواهد شد.
  3. با زدن دکمه تنظیمات قطعه کیلومتر و کد سوئیچ نمایش داده می شود. برای تایید صحت عملیات، اعداد را با کیلومتر و کد خودرو تطبیق دهید.
  4. دامپ قطعه را با دکمه ذخیره فایل روی کامپیوتر خود ذخیره کنید.

نحوه تبدیل پایه ایسیو زیمنس و تغییر کامل دامپ از طریق OBD

در ایسیوهایی که این عمل پشتیبانی می شود دکمه تبدیل زیمنس روشن می شود.

  1. ابتدا ایسیو فعلی خود را با دکمه شناسایی ایسیو و یا انتخاب قطعه از لیست OBD-Download/Siemence انتخاب کنید.
  2. دکمه انتخاب تبدیل را بزنید تا لیستی از تبدیل های قابل انتخاب (همه انتخاب ها خام و صفر کیلومتر است) ظاهر شود و تبدیل مناسب را انتخاب کنید یا توسط دکمه باز کردن فایل، دامپ مناسب و سازگار با ایسیوی خود را باز کنید.
    توجه: دامپ اشتباه (مثلا دوگانه برای ایسیوی تک سوز) موجب خراب شدن برنامه ایسیو و نیاز به برنامه ریزی با کابل 6 سیمه خواهد شد.
  3. دکمه تبدیل زیمنس را بزنید کمتر از 1 دقیقه تبدیل پایه انجام می شود اما ایسیو فاقد برنامه است و باید دانلود شود.
    توجه: تا پایان کار و نمایش پیغام پایان، به هیچ وجه سوئیچ را نبندید یا برق ایسیو را قطع نکیند.
    نکته: بعد از پایان تبدیل، پایه ایسیو عوض شده است و هرگونه تبدیل بعدی تنها با انتخاب پایه جدید توسط انتخاب قطعه مجاز است و به همین دلیل دکمه تبدیل خاموش می شود.
  4. در صورتی که دامپ انتخاب شده برای تبدیل ایسیو، مشابه و هم خانواده ایسیوی اولیه (قبل از تبدیل) است دکمه دانلود زیمنس را بزنید و در صورت متفاوت بودن توسط دکمه انتخاب قطعه از لیست OBD-DownLoad/Siemence ایسیویی که برای تبدیل انتخاب شده را انتخاب کنید و سپس دکمه دانلود زیمنس را بزنید. دانلود به مدت تقریبی 3 دقیقه انجام می شود.
  5. سوئیچ را بسته و بعد از 30 ثانیه باز کنید، توسط دکمه شناسایی ایسیو، ایسیو به عنوان مدل تبدیل شده شناسایی خواهد شد.

برخی تبدیل های مجاز: (برخی موارد نیاز به تغییر سیم کشی یا مدار است)

  1. انواع زیمنس کنتینانتال قدیم تکسوز به یکدیگر
  2. زیمنس CI4 به کنتینانتال قدیم (در تبدیل معکوس کنتینانتال به CI4 بدون تغییرات سخت افزاری، ایسیوی گاز کار نخواهد کرد)
  3. انواع CIM به یکدیگر
  4. انواع CIM به EF7 قدیم
  5. CIM به کنتینانتال قدیم تکسوز (نیاز به تغییرات سخت افزاری دارد و به هر مدلی قابل تبدیل نیست)
  6. انواع دوگانه سوز کنتینانتال به یکدیگر (شامل ایسیوهای تکسوز روی سخت افزار دوگانه)

مثال 1: تبدیل ایسیوی پراید بیکد به ایموبلایزر: ایسیوی اولیه که پراید بدون ایموبلایزر است را انتخاب کنید و از انتخاب تبدیل Pride Petrol Immo را انتخاب کرده، دکمه تبدیل زیمنس را بزنید. سپس دکمه دانلود زیمنس را بزنید.

مثال 2: تبدیل ایسیو C14 سمند به پراید بیکد: ایسیو اولیه که C14+CNG است را انتخاب کنید و از انتخاب تبدیل Pride Petrol Bicode را انتخاب کرده و دکمه تبدیل زیمنس را بزنید، چون ایسیو به گروه دیگری تبدیل شده است از انتخاب قطعه ایسیو پراید بدون ایمو را انتخاب کرده و در آنجا دانلود بکنید.

مثال 3: کپی ایسیو معیوب بروی ایسیو سالم بدون نیاز به تعریف سوئیچ: ایسیو اولیه را شناسایی کرده و خواندن را زده و دامپ را ذخیره کنید. ایسیو ECU سالم که می خواهید برنامه روی آن کپی شود و حتی مربوط به خودروی دیگری است را متصل کرده و شناسایی کرده و سپس دامپ ذخیره شده قبلی را باز کرده و دکمه تبدیل زیمنس را بزنید و در انتها دانلود کنید.

مثال 4: خام کردن ایسیو و برنامه ریزی کامل: ایسیو را شناسایی و سپس دکمه تبدیل زیمنس را زده و سپس دانلود را بزنید و تعریف سوئیچ کنید. (این روش مثل جیتگ کردن بوده و بسیاری از ایراداتی که با دانلود برطرف نمی شود را برطرف می کند)

توجه: تبدیل و دانلود ایسیوهای پراید و 405 ضدسرقت کنتینانتال قدیم نیاز به سوئیچ تعریف شده دارد.

برنامه دیاگ 5000:
از درون CD از دایرکتوری Diag5000 برنامه Setup را برای نصب اجرا کنید. بعد از نصب پروگرامر 5000 را به USB کامپیوتر متصل کرده و در صورتی که برنامه TNM5000 یا EcuKit قبلا اجرا شده اند از آن ها خارج شده و برنامه دیاگ 5000 را اجرا کنید. نسخه های آپگرید نیز از صفحه دانلودهای سایت قابل دریافت است.

محیط برنامه به شکل زیر است:

نرم افزار دیاگ

  1. دکمه خروج که با یکبار زدن آن صفحه کوچک شده و با زدن مجدد برنامه بسته می شود. برای بستن برنامه دکمه F3 نیز قابل استفاده است.
  2. دکمه نمایش راهنما
  3. دکمه نمایش نمودار که تنها در صفحه پارامترها کار می کند. زدن دکمه Space در روی صفحه کلید نیز همین کار را انجام می دهید.
  4. دکمه پرینت که همزمان عکسی از صفحه نمایش در دایرکتوری Pic نیز ذخیره می کند.
  5. دکمه انتخاب گزینه در لیست. گزینه فعال در روی صفحه با یک نوار آبی رنگ نمایش داده می شود. دکمه Enter روی صفحه کلید نیز و کلیک دوبل چپ mouse نیز همین کار را انجام می دهد.
  6. دکمه پایین رفتن در لیست. دکمه down روی صفحه کلید نیز همین کار را انجام می دهد.
  7. دکمه بالا رفتن در لیست. دکمه up روی صفحه کلید نیز همین کار را انجام می دهد.
  8. دکمه برگشت به یک مرحله عقب در لیست. Esc یا BackSpace روی صفحه کلید و کلیک راست mouse نیز همین کار را انجام می دهد. این دکمه وقتی که ارتباط با ای سی یو برقرار است به رنگ قرمز درآمده و وقتی ارتباط قطع است برنگ سبز است.
  9. نمایشگر موقعیت آخرین گزینه انتخاب شده در لیست. این نوشته در صورتی که کابل دیاگ قطع باشد یا ولتاژ باتری ضعیف باشد به رنگ قرمز درمی آید.

در صفحات پیکربندی، با هر بار کلیک روی گزینه ها مقدار پیکربندی تغییر می کند ولی روی ای سی یو نوشته نمی شود. در هنگام خروج از صفحه پیکربندی، از شما درخواست می شود که آیا پیکربندی انتخاب شده به ایسیو منتقل شود یا خیر.

کدهای کلید زیمنس

کدهای زیمنس ایران خودرو 8 رقمی هستند که شما می توانید آن را به طور کامل یا تنها 4 رقم را وارد کنید که باید از رقم اول که همیشه 1 است صرف نظر کنید و 4 رقم بعدی را وارد کنید مثلا برای 10B37KHQ کافیست 0B37 را وارد کنید. کدهای زیمنس پراید 14 رقمی هستند که شما می توانید آن را به طور کامل یا تنها 4 رقم اول را وارد کنید. کدهای والئو ایران خودرو 8 رقمی هستند که هر 8 رقم باید وارد شوند. کدهای بوش یا 8 رقمی هستند که هر 8 رقم باید وارد شود یا 14 رقمی که 8 رقم آخر وارد می شود مثلا برای K1F100AWR7RHSB کد سوئیچ AWR7RHSB است. برای کدهای زامیاد 8 رقمی ایسیو زیمنس 4 رقم اول کد سوئیچ است.

کانکتور 6 سیمه برای جینگ کردن:

کانکتور پیچی 6 سیمه دارای شش اتصال برای پروگرام قطعات قابل پروگرام ایسیو با باز کردن ایسیو بدون خارج کردن آی سی های فلش و اییپرام از روی برد می باشد. در این روش (جیتگ کردن)، بر خلاف دانلود کردن ای سی یو که تنها بخش هایی از آی سی فلش پروگرام می شود تمام حافظه فلش و اییپرام قابل برنامه ریزی است و نتیجه هیچ تفاوتی با درآوردن فلش و پرگرام کردن روی تبدیل پروگرامر ندارد.

کانکتور 6 سیمه برای جینگ کردن

نام های این 6 سیم ارتباطی به شرح زیر است:

  • TX به رنگ قرمز
  • RX به رنگ آبی
  • P04 به رنگ سبز
  • P05 به رنگ زرد
  • RST به رنگ سفید
  • GND به رنگ سیاه

در تصویرهای موجود در این دفترچه راهنما و نرم افزار محل اتصال کابل ها به رنگ کابل ها مشخص شده است. اتصال TX، RX، GND اجباری است اتصال کابل RST در اکثر موارد اجباری نیست ولی بسیار کمک کننده است و اتصال آن برای افراد مبتدی پیشنهاد می شود. در صورت عدم اتصال آن قبل از انجام هر عمل پروگرام یا وریفای می یابد یک بار برق 12 ولت ایسیو را قطع و وصل کنید و در صورت عدم موفقیت چندبار دکمه های پروگرامر را فشار دهید تا نهایتا ارتباط برقرار شود.

به جای سیم P04 از پروگرامر نیز می توانید یک مقاومت حدود 470 اهم تا 4.7 کیلو اهم را بین زمین ایسیو و محل آن روی برد ایسیو وصل کنید که برای افراد مبتدی پیشنهاد نمی شود. P05 نیز تنها در مدل های خاصی از ECU استفاده می شود و در اکثر موارد نیازی به آن نیست و می توان به جای آن از یک حدود 470 اهم تا 4.7 کیلو اهم که به 5 ولت وصل شده است استفاده کرد. سیم GND نیز زمین است که به زمین برد ایسیو (منفی باتری) وصل می شود. تغذیه 12 ولت ایسیو بعد از اتصال به پروگرامر باید وصل باشد. در نرم افزار پروگرامر 5000 بعد از زدن دکمه انتخاب، در پنجره باز شده گزینه ECU-Programmer را انتخاب کنید و سپس نوع سازنده و نام ایسیو و قطعه ای از ایسیو که می خواهید پروگرام کنید را انتخاب کنید و پس از لود کردن فایل دلخواه قطعه را پاک و پروگرام و وریفای کنید.

توجه: همیشه برق 12 ولت ایسیو را بعد از اتصال کانکتور 6 سیمه روشن کنید.

نکته1: حتی الامکان در روی خودرو، ایسیو را پروگرام نکنید و در روی میزکار با منبع تغذیه با جریان حدود  آمپر، کار کنید.

نکته  2: سیم GND از پروگرامر را به زمین (منفی) ایسیو در نزدیک ترین نقطه به ایسیو وصل کنیدو از اتصال آن در نزدیکی منفی منبع تغذیه و یا در میانراه سیم متصل بین منفی منبع تغذیه و منفی ایسیو خودداری کنید.

در ادامه محل و نحوه اتصال سیم به انواع ایسیوهای رایج نشان داده می شود.

ECU اS2000-10/ S2000-11/ S2000-12/S2000-35/ S2000-3E/ S2000-3F

ایسیو s2000

سپس 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم.

برد ecu

  سیم سیاه پروگرامر را نیز به نقطه GND وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SAGEM \ S2000-11-AM29F200 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم.

در صورت نیاز به پروگرام M95080 روی ECU از لیست پروگرامر ECU-Programmer \ SAGEM \ S2000-11-M95080 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود. در S2000-35 به جای TLE6620 یک آی سی TLE5216 وجود دارد که RST به پایه 15 آن مطابق عکس زیر وصل می شود.

مدار s2000

مکان پین های RX/TX/RST/P04 در S2000 از روی رزین

پین های RX/TX/RST/P04 در S2000

بدون سیم RST نیز می توانید با قطعه کار کنید ولی یرای هر عملیات پروگرام یا پاک کردن یا وریفای باید چندین بار دکمه آن را روی پروگرامر بزنید تا پروگرامر بتواند نهایتا قطعه را شناسایی کند و هربار قبل از زدن دکمه، یک بار برق 12 ولت ECU را قطع کرده و یک ثانیه صبر کنید.

Siemense بنزینی
ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین 29 و 30 و زمین (منفی باتری) به پین 28) وصل کنید.

ایسیو زیمنس

برد ایسیو زیمنس

یک آی سی با نام AMIS روی فیبر وجود دارد که پایه شماره 18 آن را مطابق شکل از روی فیبر بلند کنید یا مسیر متصل به آن را (که به نقطه RX وصل می شود) موقتا روی فیبر با لبه تیغ یا نوک پیچ گوشتی قطع کنید. بعد از پایان کار این اتصال باید برقرار شود چون دستگاه دیاگ به ECU متصل نخواهد شد. اتصال سیم های RX/TX/RST از پروگرامر را به نقاط مشخص شده انجام دهید. پین 28 از آی سی فلش AM29F400BB را به سیم P04 پروگرامر وصل می کنیم. زمین پروگرامر (سیم سیاه) را نیز به زمین ECU (نقطه GND) وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIMENSE-Benzine-29F400BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. برای نمایش کد سوئیچ و کیلومتر دامپ های زیمنس لود شده در بافر با زدن دکمه تنظیمات قطعه عدد کیلومتر و ACCESS Code نمایش داده می شود.

ایسیو زیمنس کروز

محل اتصال سیم ها روی پشت برد ایسیو ECU با دایره و یک شماره مشخص شده اند. سیم قرمز به دایره 53، سیم آبی به دایره 202، سیم سفید به دایره 31، سیم سبز به دایره 44 و سیم سیاه به دایره 284 وصل می شود. سمت روی برد در کنار آی سی AMIS نیز یک جامپر با نام RNA وجود دارد که باید برداشته شود و بعد از اتمام کار سر جای خود قرار گیرد.

siemense دوگانه سوز

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین 29 و 30 و زمین (منفی باتری) به پین 28) مانند زیمنس بنزینی وصل کنید.

برد ایسیو زیمنس دوگانه سوز

یک آی سی با نام AMIS روی فیبر وجود دارد که پایه شماره 18 آن را مطابق  شکل از روی فیبر بلند کنید یا مسیر متصل به آن ررا (که به نقطه RX متصل می شود) موقتا روی فیبر با لبه تیغ یا نوک پیچ گوشتی قطع کنید. بعد از پایان کار این اتصال باید برقرار شود چون دستگاه دیاگ به ECU متصل نخواهد شد. اتصال سیم های RX/TX/RST از پروگرامر را به نقاط مشخص شده انجام دهید. پین 28 از آی سی فلش AM29F400BB را به سیم P04 پروگرامر وصل می کنیم.زمین پروگرامر (سیم سیاه) را نیز به نقطه GND وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIMENSE-Bifuel-29F400BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم.

برای نمایش کد سوئیچ و کیلومتر دامپ های زیمنس لود شده در بافر با زدن دکمه تنظیمات قطعه عدد کیلومتر و ACCESS Code نمایش داده می شود.

Siemense گاز

ابتدا سیم های تغذیه را به کانکتور A (12 ولت به پین های G3-G4-D1 و زمین به پین H3-H4) وصل کنید.

کانکتور ایسیو زیمنس

برد ایسیو زیمنس

یک آی سی با نام TY93065D روی فیبر وجود دارد که پایه شماره 5 آن به سیم RX وصل می شود. RX به پایه 6 این ای سی وصل می شود. پین 24 از آی سی فلش AM29F200BB را به سیم P04 پروگرامر وصل می کنیم. پین 44 از آی سی فلش AM29F200BB را به سیم RST پروگرامر وصل می کنیم.

زمین پروگرامر را نیز به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIMENSE-GAS-29F200BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن راپروگرام و سپس وریفای می گیریم.

SAGEM-PL4 یا VALEO-PL4

فیش برق این ECU مانند مدل های S-2000 است و سیم 12 ولت و زمین (منفی) را مطابق همان مدل وصل می کنیم.

برد ایسیو ولو

در این مدل یک محل اتصال 20 پایه روی فیبر وجود دارد که مطابق تصویر به پین 4 از چپ و بالا سیم TX و به پین 4 از چپ و پایین سیم RX و به پین 2 از چپ و پایین سیم P04 را وصل می کنیم. زمین پروگرامر (سیم سیاه) را نیز به زمین ECU (نقطه مشخص شده در تصویر با علامت GND) وصل کرده و سیم RST را به پایه 6 آی سی TLE4471 وصل می کنیم. بدون سیم RST نیز می توانید پروگرام کنید ولی برای هر عملیات پروگرام یا پاک کردن یا وریفای باید چندین بار دکمه آن را روی پروگرامر بزنید تا پروگرامر بتواند نهایتا قطعه را شناسایی کند و هربار قبل از زدن دکمه، یک بار برق 12 ولت ECU را قطع کرده و یک ثانیه صبر کنید تا ECU ریست شود. بعد از انتخاب ECU-Programmer \ VALEO \ PL4_Flash_ST10F273 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت نیاز به پروگرام 95160 روی ECU از لیست پروگرامر ECU-Programmer \ VALEO \ PL4_EEprom_95160 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود. با زدن دکمه تنظیمات قطعه بعد از خواندن یا لود کردن فایل اییپرام، کد سوئیچ و کیلومتر نمایش داده خواهد شد.

مکان پین های RX/TX/RST/P04 در PL4 از روی رزین

پین های RX/TX/RST/P04

 BOSCH ME7.4.4 (تیپ 5 206)

در فیش برق این ECU دو سیم 12 ولت و یک سیم زمین را مطابق شکل وصل می کنیم.

سوکت ایسیو بوش

سپس 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم. توجه داشته باشید که P04 به پایه 24 آی سی 29F400BB که در طرف پشت برد قرار دارد و RST به پایه 3 آی سی 95160 در روی برد وصل می شوند.

سیم سیاه رنگ ایسیو کیت نیز به نقطه GND وصل می شود.

برد ایسیو بوش

بعد از انتخاب ECU-Programmer \ BOSCH \ ME7.4.4-Flash-M29F400BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت نیاز به پروگرام M95160 روی ECU از لیست پروگرامر ECU-Programmer \ BOSCH \ ME7.4.4-EEprom-95160 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود.

BOSCH M7.4.4 (پرشیا - 405)

فیش برق این ECU مانند S2000 است. سپس 4 سیم RX/TX/RST/O04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم. سیم سیاه رنگ ایسیو کیت نیز به نقطه GND وصل می شود.

برد ایسیو پرشیا

زمین پروگرامر را نیز به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ BOSCH \ M7.4.4-Flash-M29F400BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت نیاز به پروگرام M95080 روی ECU از لیست پروگرامر  ECU-Programmer \ BOSCH \ M7.4.4-EEprom-95080 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود.

BOSCH ME7.4.5
در فیش برق این ECU دو سیم 12 ولت و یک سیم زمین را مطابق شکل وصل می کنیم.

BOSCH ME7.4.5

 سپس 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم. سیم سیاه رنگ ایسیو کیت نیز به نقطه GND در شکل زیر وصل می شود.

برد BOSCH ME7.4.5

یک مقاومت روی برد در نقطه A قرار دارد که برای پروگرام باید آن را بردارید و بعدا در جای خود بگذارید یا اینکه آن را به سیم P04 روی کانکتور پروگرامر وصل کنید یا نقطه A را در زمان پروگرام با یک مقاومت حدود 1 کیلو اهم به ولتاژ 5 ولت مثلا نقطه B وصل کنید. زمین پروگرامر را نیز به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ BOSCH \ ME7.4.5-Flash-ST10F275 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه ر متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت نیاز به پروگرام M95320 روی ECU از لیست پروگرامر ECU-Programmer \ BOSCH \ ME7.4.5-EEprom-95320 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود.

برد BOSCH ME7.4.5 / BOSCH ME7.4.9

در فیش برق این ECU دو سیم 12 ولت و یک سیم زمین را مطابق شکل وصل می کنیم.

سوکت BOSCH ME7.4.5

5 سیم RX/TX/RST/P04/P05 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم. سیم سیاه رنگ ایسیو کیت نیز به نقطه GND وصل می شود.

سیم RX/TX/RST/P04/P05

زمین پروگرامر را نیز به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ BOSCH \ ME7.4.9NG-ST10F275 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت نیاز به پروگرام M95320 روی ECU از لیست پروگرامر ECU-Programmer \ BOSCH \ ME7.4.9NG-EEprom-95320 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود. نحوه اتصال مدل 7.4.11 نیز مانند تصویر بالاست فقط مونتاژ چندین قطعه در این مدل ایسیو متفاوت است.

BOSCH M7.9.7.1 خودرو نیسان زامیاد و BOSCH M7.9.7 پراید (M131B)

ابتدا سیم های تغذیه را ازکانکتور ECU (12 ولت به پین های 12 – 13 – 45 – 44 – 63 و زمین به پین 3) وصل کنید. 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را طبق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم.

یک مقاومت روی برد در نقطه A قرار دارد که برای پروگرام باید آن را بردارید و بعدا در جای خود بگذارید یا اینکه نقطه A را به سیم P05 روی کانکتور پروگرامر وصل کنید یا نقطه A را در زمان پروگرام با یک مقاومت حدود 1 کیلو اهم به ولتاژ 5 ولت وصل کنید. زمین پروگرام را نیز به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ BOSCH \ Zamiad-7.9.7.1-ST10F275 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در BOSCH M7.9.7 پراید یک آی سی 74HCT157 قرار دارد که پایه 4 آن باید از روی فیبر بلند شود.

VALEO-J34

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین های L4 و K3 و زمین به پین M1) وصل کنید.

سوکت ولوو VALEO

در این مدل یک محل اتصال 20 پایه روی فیبر وجود دارد که مطابق تصویر به پین 4 از چپ و بالا سیم TX و به پین 4 از چپ و پایین سیم RX و به پین 2 از چپ و پایین سیم P04 را وصل می کنیم. سیم RST را به پایه 6 آی سی TLE4471 وصل می کنیم. سیم سیاه رنگ ایسیو کیت نیز به نقطه GND وصل می شود.

برد VALEO

و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ VALEO \ J34_Flash_ST10F273 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت نیاز به پروگرام 95160 روی ECU از لیست پروگرامر ECU-Programmer \ VALEO \ J34_EEprom_95160 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود.

مکان پین های RX/TX/RST/P04 در J34 از روی رزین

پین های RX/TX/RST/P04

VALEO –SAX500
ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین های H4 و C2 و زمین به پین H1) وصل کنید.

سپس 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم. سیم RST را نیز میتوان به پایه 6 ای سی TLE4471 وصل کرد و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ VALEO \ SAX500_Flash_ST10F269 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. P04 پنجمین پین از لبه بالایی آی سی 144 پایه است و در صورتی که لحیم کردن آن برایتان مشک بود، با یک سوزن موقتا ان را وصل کنید و بعد از زدن هر دکمه ای روی پروگرامر ادامه نگه داشتن آن تا پایان آن ضروری نیست.

در صورت نیاز به پروگرامر M95080 زیر ایسیو، از لیست ECU-Programmer \ VALEO \ SAX500_EEPROM_95080 را انتخاب کرده و آن را پروگرام و وریفای می گیریم. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود.

مکان های پین های RX/TX/RST/P04 در SAX500 از روی رزین

Siemense ریو

ابتدا سیم های تغذیه را به کانکتور قسمت 1 (12 ولت به پین های 1، 7، 8 و زمین (منفی) به پین 6) وصل کنید.

سوکت Siemense ریو

برذ ایسیو ریو

یک آی سی با نام AMIS روی فیبر وجود دارد که پایه شماره 18 آن را مطابق شکل از روی فیبر بلند کنید بعد از پایان کار این اتصال باید برقرار شود چون دستگاه دیاگ به ECU متصل نخواهد شد. اتصال سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده انجام دهید. سیم سیاه ایسیوکیت را نیز به نقطه GND وصل کنید. بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIMENSE-RIO-29F200BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم.

پروگرام آی سی (A2C00038136 (0L72A

روش شماره 1 (با استفاده از سیم):
این قطعه باید از فیش خودرو جدا شود و مستقیما به کابل 10 ISP/JTAG رشته به پشت پروگرامر متصل شود. (برد جیتگ را از پروگرامر جدا کنید)
پین 1 روی کابل با نوار قرمز رنگ مشخص می شود.

پروگرام آی سی ایسیو

پین های شماره 60 – 26 – 2 از آی سی باید توسط هویه به آرامی از روی فیبر بلند شوند و پایه های بلند شده به رشته های 9 و 1 و5 از کابل وصل شوند. نقطه ای که با Pin48ZIF در تصویر مشخص شده است با یک رشته سیم به پایه 48 سوکت 48 پایه زیف (سوکت سیاه روی پروگرامر) متصل می شود. پین 48 در بالاترین نقطه سوکت در سمت چراغ LED قرمز پروگرامر قرار دارد. با زدن دکمه انتخاب و با انتخاب ECU-Programmer\MOTOROLA\A2C00038136(0L72A)-CABLE ازلیست می توان از اییپرام قطعه خواند و یا در آن نوشت. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود.
اکسس کد خودرو را می توان با زدن دکمه تنظیمات قطعه مشاهده کرد.

روش شماره 2 (با استفاده از تبدیل):
همچنین آداپتور 64 پایه به شماره مدل 564T4 برای پروگرام کردن این آی سی روی سوکت پروگرامر وجود دارد که برای استفاده از آن A2C00038136(0L72A)-TQFP64 را از لیست انتخاب کنید و قطعه را از روی فیبر درآورده و روی تبدیل قرار داده و می توان از اییپرام قطعه خواند و یا در آن نوشت. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود. این تبدیل برای آی سی داشبورد سیتروئن C5 به شماره SC552091CFU نیز در مدل های (5000/5000A) قابل استفاده است.

ایسیو زیمنس L90 بنزینی

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین 29 و 30 و زمین (منفی) به پین 28) وصل کنید. سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در پشت فیبر متصل کنید و زمین پروگرامر(سیم سیاه)

را به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIMENSESIEMENS-L90-29F200BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای میگیریم. در صورت اشکال در ارتباط با قطعه، یک آی سی 8 پین با نام L9613 در سمت روی فیبر وجود دارد که پایه شماره 1 آن را مطابق شکل از روی فیبر بلند کنید و بعد از پایان کار این اتصال باید برقرار شود.

ایسیو زیمنس L90 دوگانه سیم های تغذیه (12 ولت به پین 29 و 30 و 66) و زمین (منفی) به پین 28

زیمنس L90

از لیست ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIEMENS-L90-Bifuel-29F400BB را انتخاب می کنید و در صورت مشکل پایه 1 آی سی L9613 را از روی فیبر بلند می کنید.

ایسیو مگنتی مارلی 6LP2.02 (پژو 407-سیتروئن C5)
تغذیه مورد نیاز برای این قطعه 5 ولت است که باید به نقطه مشخص شده وصل شود.

ایسیو پژو

سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در روی فیبر متصل کنید. سیم سیاه نیز به نقطه GND وصل میشود. از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ MAGNETI MARELLI \ 6LP2_ST10F28 را انتخاب کرده و ولتاژ 5 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم. در صورت اشکال در ارتباط با قطعه، پین 9 آی سی L9132 (که سیم آبی RX به آن متصل می شود) را از روی فیبر بلند کنید و بعد از پایان کار این اتصال باید برقرار شود.

(FN / CCN) NEC D76F0111GJ(A1)
از لیست انتخاب قطعه گزینه ECU Programmer / NEC / FN-JTAG-D76F0111GJ را انتخاب کنید. قطعه ابتدا باید از روی خودرو جدا شود و نقطه ای که با Pin48ZIF در تصویر مشخص شده است با یک رشته سیم به پایه 48 سوکت 48 پایه زیف (سوکت سیاه روی پروگرامر) متصل می شود. پین 48 در بالاترین نقطه سوکت در سمت چراغ LED قرمز پروگرامر قرار دارد. 4 سیم به روی برد و 1 سیم در سمت پشت برد، زیر آی سی 144 پایه لحیم می شود. در برد FN پایه 4 آی سی AMIS 41682 باید از روی فیبر بلند شود. (بقیه پین های آی سی باید روی فیبر باقی بماند) اتصال پایه ریست اجباری نیست و تنها در صورت مشکل (بخصوص برد CCN) باید وصل شود.

برد FN 

برد FN

زیف ۴۸ پین پروگرامر

برد CCN

دانلود و پیکره بندی FN / CCN
برای دانلود یا پیکره بندی از راه OBD از لیست FN یا CCN / Mux / OBD-Download را انتخاب کرده و سپس از انتخاب تبدیل دامپ نسخه مناسب را انتخاب کنید و با زدن ریختن برنامه، دانلود انجام خواهد شد. برای پیکره بندی دکمه تنظیمات قطعه را بزنید پیکره بندی فعلی قطعه به شما نمایش داده می شود تغییرات را انجام داده و سپس دکمه نوشتن را زده تا پیکره بندی انجام شود. دکمه پاک کردن در حالت دانلود برای پاک کردن کدهای خطای قطعه است.

ایسیو گیربکس کنتینانتال پرشیا – C5 – 407

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین های 56 و 27 و زمین (منفی) به پین 28 ) وصل کنید. سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در پشت فیبر متصل کنید و زمین پروگرامر (سیم سیاه) را به زمین ECU وصل کرده و بعد از انتخاب ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIEMENS-GearBoxPars-29F200BB از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم.

ایسیو گیربکس کنتینانتال پرشیا

ایسیو گیربکس زیمنس 206AL4

سیم های تغذیه مانند ایسیو گیربکس پرشیا است.

ایسیو گیربکس زیمنس 206AL4

با توجه به نازک بودن برد مدار چاپی این مدل، سیم ها را به پایه های قطعات مانند شکل بالا وصل کنید. سیم RX به پایه 1 آی سی L9613 و سیم TX به پایه 4 آی سی L9613 وصل می شود. سیم RST به پایه 44 آی سی 29F200BB و سیم P04 به پایه 28 آن وصل می شود.

ایسیو SL96 (در مدل های 5000 و 5000A)

شما می توانید حافظه داخلی TMS374 را با انتخاب Ecu Programmer\SL96\TMS374 بخوانید یا بنویسید. برای این کار هم از کانکتور جیتگ 10 پایه پشت دستگاه استفاده می شود (برد سیم دار را از آن جدا کنید) و هم از سوکت 48 پایه روی دستگاه باید کابل کشی انجام شود. ایسیو باید سالم باشد و از خودرو جدا شود و هیچگونه برقی به آن وصل نباشد. اگر آی سی AM29F010B روی برد باشد باید مسیری که با خط زرد مشخص شده، قطع کنید و سیم 1 کابل جیتگ (J1) را به نقطه ای روی برد که علامت J1 وجود دارد وصل کنید. اگر آی سی AM29F010B را از روی برد درآورده باشید نیازی به قطع مسیر و اتصال سیم J1 نیست.

سه پایه آی سی TMS374 که با رنگ قرمز مشخص شده اند باید از روی فیبر بلند شوند. در صورتی که فقط بخواهید از آی سی بخوانید نیازی به بلند کردن پایه ای که روبروی خازن است و شماره 1 روی آن نوشته شده نیست و لازم نیست سیم از پایه 1 سوکت به آن وصل شود. دومین پایه در سمت بالای آی سی باید از روی فیبر بلند شده ولی به جایی وصل نمی شود. پنجمین پایه در سمت بالای آی سی باید از روی فیبر بلند شده و به 5 (J5) از کانکتور جیتگ وصل شود. سیم J4 نیز باید به پایه آی سی یا پایه کریستال مطابق تصویر وصل شود. 2 سیم 8 و 10 کنکتور جیتگ زمین هستند که باید به نقطه GND وصل شوند.

نقاط 9-2 روی فیبر با 8 رشته سیم به پایه های 9-2 سوکت 48 پایه روی دستگاه مطابق تصویر وصل می شوند. نقطه 48 نیز به بالاترین پین سوکت 48 پایه وصل می شود. در صورتی که بخواهید علاوه بر خواندن، در آی سی برنامه هم بریزید باید پایه ای از آی سی TMS374 که با شماره 1 مشخص شده از روی فیبر بلند کرده و توسط سیم به پایه شماره 1 سوکت 48 پایه وصل کنید.

ایسیو SL96

این قطعه مصرف بالایی داشته و در صورتی که از لپ تاپ استفاده می کنید، بهتر است ترانس برق پروگرامر به آن وصل باشد. این قطعه نیاز به پاک کردن نداشته و پروگرام جدید جایگزین قدیمی می شود. در پایان مسیرهای قطع شده را باید ترمیم کنید. مدل اروپایی نیز شبیه تصویر بالا می باشد با این تفاوت که آی سی فلش دوم با شماره ST27C256 دارد که مطابق شکل زیر با یک سیم پایه مقاومت به خازن باید وصل شود.

ST27C256

دامپ های مورد نیاز که در پوشه Dump موجودند:
SL96_TMS374: برنامه آی سی TMS374 ایرانی
SL96_Peykan_29F010B / SL96_405_29F010B: برنامه آی سی 29F010 پیکان و 405 که با سوکت برنامه ریزی می شود.
SL96_GAL16V8: برنامه GAL16V8 ایسیوی ایرانی که با سوکت برنامه ریزی میشود (توسط برنامه پروگرامر 5000)

ایسیو PLD- OM457LA مرسدس

تغذیه مورد نیاز برای این قطعه 5 ولت است که باید به نقطه مشخص شده وصل شود.

ایسیو PLD- OM457LA مرسدس

سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در روی فیبر متصل کنید. سیم سیاه نیز به نقطه GND وصل می شود. پایه سوم از آی سی XC9572 باید با دقت از روی فیبر بلند شود. از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ Mercedes \ Mercedes-457-29F200BB را انتخاب کرده و ولتاژ 5 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن راپروگرام و سپس وریفای می گیریم.

ایسیو کنترل نور و روشنایی مرسدس (Mercedes truck light board)

5 ولت به نقاطی که با +5 و GND مشخص شده وصل می شود.

جی تگ کنترلر ایسیو کنترل نور

رشته های سیم کانکتور پشت پروگرامر مطابق عکس بالا شماره گذاری شده و مطابق عکس پایین به برد وصل می شود.

ایسیو مرسدس بنز

قطعه را از Ecu-Programmer\Motorola\ MC68HC912DG128B-MercedesLight انتخاب کنید.

ایسیو فرمان برقی مگان 1600

تغذیه مورد نیاز برای این قطعه 5 ولت است که باید به نقطه مشخص شده وصل شود.

ایسیو فرمان برقی مگان

سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در روی فیبر متصل کنید. سیم سیاه نیز به نقطه GND وصل می شود. پایه دوم از آی سی MLX15119 باید با دقت از روی فیبر بلند شود. سیم TX به پایه 5 همین آی سی وصل می شود. از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ Valeo \ Megan_Steering_ST10F269 را نتخاب کرده و ولتاژ 5 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای می گیریم.

برد داشبورد ولو 420

تغذیه مورد نیاز برای این قطعه 5 ولت است که باید به نقطه مشخص شده وصل شود.

برد داشبورد ولو

سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در روی فیبر متصل کنید. سیم سیاه نیز به نقطه GND وصل می شود. بدون سیم RST نیز می توانید با قطعه کار کنید ولی برای هر عملیات پروگرام یا پاک کردن یا وریفای باید چندین بار دکمه آن را روی پروگرامر بزنید تا پروگرامر بتواند نهایتا قطعه را شناسایی کند و هربار قبل از زدن دکمه، یک بار برق 5 ولت ECU را قطع کرده و یک ثانیه صبر کنید. در صورت اتصال RST، ترانزیستوری که در مجاورت محل اتصال سیم قرار دارد باید از روی فیبر بلند شود.

از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ Volvo \ DASH420-29F800B را انتخاب کرده و ولتاژ 5 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه پاک کردن، پاک کرده و سپس با لود کردن فایل مناسب آن را پروگرام و سپس وریفای  می گیریم.

ایسیو J35 دوگانه سوز 206

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (12 ولت به پین K3,L4) و (زمین (منفی) به پین M1) وصل کنید. سیم های RX/TX/RST/P05/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در بهشت فیبر متصل کنید و زمین پروگرامر (سیم سیاه) را به نقطه GND وصل کنید.

ایسیو J35

بعد از انتخاب ECU-Programmer \ Valeo \ J35-Flash از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه ، ولتاژ 12 ولت تغذیه را متصل کرده و فلش را ابتدا با زدن دکمه ریختن برنامه، پر کنید. قطعه نیاز به پاک کردن قبل از ریختن برنامه ندارد.

موتورولا سری HC908AZ60A - HC908AZ60 - HC908AZ32A

این سری آی سی در بسیاری از مدل های داخلی خودروهای خارجی مثل ایربگ، ایموبلایزر، شیشه بالابر و تهویه مطبوع استفاده شده است برای پروگرام آن ها باید از روی مدار خارج شوند و توسط آداپتور 64 پایه به شماره مدل 564T4 پروگرام شوند.

آداپتور tnm

تبدیل 64 پایه مخصوص پروگرام فلش و اییپرام انواع موتورولای 64.

برد تهویه مطبوع کامیون ولوو

برد تهویه مطبوع کامیون ولوو

قطعه را از Ecu-Programmer\Motorola\ MC68HC908AZ60A-VOLVO_AC انتخاب کنید. دامپ آن با نام 908AZ60A_VOLVO_AC.bin به طور خودکار باز می شود. قطعه ابتدا پاک سپس پروگرام و مقایسه با قطعه انجام شود.

برد شیشه بالابر اکتروس 1843

برد شیشه بالابر اکتروس

قطعه را از Ecu-Programmer\Motorola\ MC68HC908AZ60A-ACTROS_Window انتخاب کنید. دامپ آن با نام MC68HC908AZ60A-ACTROS_Window به طور خودکار باز می شود. قطعه ابتدا پاک سپس پروگرام و مقایسه با قطعه انجام می شود.

UCH BSI مگان (موتورولای سری 9S12)

در مدل 5000A قابل انجام است. این قطعه باید از فیش خودرو جدا شود و مستقیما به کابل ISP/JTAG سفید رنگ 10 رشته به پشت پروگرامر متصل شود. (برد جیتگ را از پروگرامر جدا کنید) پین 1 روی کابل با نوار قرمز رنگ مشخص می شود.

جی تگ ایسیو

در تصویر زیر محل اتصال رشته های کابل 10 رشته نواری به برد مشخص شده است.

آی سی مگان

بعد از انتخاب ECU-Programmer \ Motorola \ MC9S12DG256-MEGAN_UCH از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه می توانید آن را برنامه ریزی کنید دامپ آن نیز با نام MEGAN_UCH.bin در دایرکتوری دامپ قرار داده شده است. دامپ شامل همه محتویات فلش و اییپرام آی سی است. توجه داشته باشید که محتویات اییپرام در آدرس های 24-25-26-27-468-469-46A-46B در هربار خواندن تغییر می کند و خطای مقایسه در این آدرس ها طبیعی است.

کیت گاز OMVL-RAF04 (آی سی MB90F457S- MB90F387S)

این قطعه باید از فیش خودرو جدا شود و مستقیما به کابل ISP/JTAG سفید رنگ 10 رشته به پشت پروگرامر متصل شود. (برد جیتگ را از پروگرامر جدا کنید) پین 1 روی کابل با نوار قرمز رنگ مشخص می شود.

کیت گاز OMVL-RAF04

دکمه انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer \ FUJITSU \ OMVL_RAF04_MB90F457S را انتخاب کنید. 4 نقطه ای که به رنگ سیاه (GND) مشخص شده با هم مشترک شده به رشته 10 کابل متصل می شوند. 2 نقطه ای که به رنگ قرمز مشخص شده با هم مشترک شده به مثبت یک تغذیه 5 ولتی وصل می شوند. منفی تغذیه نیز به نقطه GND وصل می شود. فایل های دو مدل آن با نام های OMVL_RAF04(MB90F347) / OMVL_RAF04(MB90F457) در پوشه Dumps قرار داده شده است.

کیت گاز

کیت گاز OMVL / OMVL-SAM04 / PIRO04 کارخانه ای (آی سی MB90F347CA)

کیت گاز OMVL / OMVL-SAM04 / PIRO04

دکمه انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer \ FUJITSU \ OMVL_SAM04_MB90F457S را انتخاب کنید. 4 نقطه ای که به رنگ سیاه (GND) مشخص شده با هم مشترک شده به رشته 10 کابل متصل می شوند. 3 نقطه ای که به رنگ قرمز مشخص شده با هم مشترک شده به مثبت یک تغذیه 5 ولتی وصل می شوند. منفی تغذیه نیز به نقطه GND وصل می شود.

فایل های دایرکتوری Dump: دامپ کارخانه ای OMVL_405SLC_Factory(MB90F347) 405 و سمند OMVL_SAM04(MB90F347)

ماجول درب سمند مولتی پلکس DDN / PDN

برنامه این ماجول در اثر دانلود ناقص ممکن است بهم بریزد که در این حالت این قطعه باید از فیش خودرو جدا شود و مستقیما به کابل  ISP/JTAG سفید رنگ 10 رشته به پشت پروگرامر متصل شود. (برد جیتگ را از پروگرامر جدا کنید) پین 1 روی کابل با نوار قرمز رنگ مشخص می شود.

ماجول درب سمند مولتی پلکس

تغذیه 12 ولت به +12 و نقطه GND وصل می شود رشته 10 کابل نیز به GND وصل می شود. سپس توسط انتخاب قطعه ECU-Programmer \ NEC \ DDN-JTAG-R5F2123 از لیست می توانید آن را برنامه ریزی کنید.

ماجول درب سمند مولتی پلکس

در صورتی که ارتباط برقرار نشد در روی برد به پایه 10 آی سی 4 طرفه که با رنگ بنفش مشخص شده است سیم شماره 4 کابل را متصل کنید و مجدد تلاش کنید. در صورت پاک نشدن آی سی، قطعه خراب است و نیاز به آی سی نو دارید. قطعه نو و برنامه ریزی شده و آماده نصب PDN/DDN در شرکت TNM برای فروش موجود است.

دانلود و پیکره بندی DDN/PDN

برای دانلود یا پیکره بندی از راه OBD از لیست PDN یا OBD-Download /Mux / DDN را انتخاب کرده و سپس از انتخاب تبدیل دامپ نسخه مناسب را انتخاب کنید و با زدن ریختن برنامه، دانلود انجام خواهد شد. برای پیکره بندی دکمه تنظیمات قطعه را بزنید پیکره بندی فعلی قطعه به شما نمایش داده می شود. تغییرات را انجام داده و سپس دکمه نوشتن را زده تا پیکره بندی انجام شود.

ایسیو EDC16C39 وانت نیسان دیزل زامیاد

در مدل 5000A قابل انجام است.
اتصال برق آن مطابق شکل زیر است: پین های 1 و 3 و 28 به 12 ولت و پین های 2 یا 6 به زمین (منفی تغذیه)

ایسیو وانت نیسان

کابل ISP/JTAG سفید رنگ 10 رشته را به پشت پروگرامر متصل کنید. (برد جیتگ را از پروگرامر جدا کنید) پین 1 روی کابل با نوار قرمز رنگ مشخص می شود.

کابل ISP/JTAG

در عکس زیر نقاطی که باید سیم های کابل نواری وصل شوند با شماره مشخص شده است که شماره 1 به نوار قرمز کابل و شماره های دیگر به سیم هم شماره خود از کابل متصل می شوند.

روش جی تگ ایسیو

توجه: پایه هایی که روی فیش علامت ضربدر قرمز خورده اند ولتاژ 12 ولت دارند و اگر در هنگام لحیم کاری کابل پروگرام به آن ها اشتباهی متصل شود یا این پایه ها به پایه مجاور متصل شوند باعث یوختن پروگرامر یا ایسیو خواهند شد.

برای پروگرام آی سی فلش انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer\Bosch\ EDC16C39-Flash-Zamiad_Diesel را انتخاب یا برای پروگرام آی سی اییپرام 95320 انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer\Bosch\ EDC16C39-95320-Zamiad_Diesel انتخاب کنید. قبل از پاک کردن می توانید دامپ های اصلی خودرو را با دکمه خواندن کپی گرفته و سپس ذخیره کنید.

توجه: این ایسیو دارای دو مدل ABS دار و بدون ABS است. از انتخاب تبدیل دامپ فلش مناسب را انتخاب کنید و سپس قطعه را پاک و پروگرام کنید. در صورت انتخاب دامپ بدون ABS برای ایسیوی دارای ABS، چراغ چک نخواهد آمد و باید مجدد برنامه ریزی شود.

ایسیو SIM2k-34 سوناتا / اسپورتیج / IX55 با آی سی MPC562 و فلش بیرونی

در مدل 5000A قابل انجام است. اتصال برق آن در همه مدل ها مطابق شکل زیر است:

ایسیو سوناتا

کابل ISP/JTAG سفید رنگ 10 رشته را به پشت پروگرامر متصل کنید. (برد جیتگ را از پروگرامر جدا کنید) پین 1 روی کابل با نوار قرمز رنگ مشخص می شود.

کابل ISP/JTAG

در عکس زیر نقاطی که باید سیم های کابل نواری وصل شوند با شماره مشخص شده است که شماره 1 به نوار قرمز کابل و شماره های دیگر به سیم هم شماره خود از کابل متصل می شوند.

برد ایسیو اسپرتیج

برای پروگرام فلش، انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer\ MOTOROLA \ MPC562-S29CD016J-SONATA را انتخاب کنید.

پروگرام فلش ایسیو

برای پروگرام فلش، انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer\ MOTOROLA \ MPC562-S29CD016J- HyundaiIX55 را انتخاب کنید. با توجه به تنوع مدل و سال تولید هر ایسیو باید دامپ سالم از روی ایسیوی هم مدل خودش تهیه شود.

ایسیو SSAT بنزینی و دوگانه با فلش 29F400

12 ولت به پین های 21 ، 40 و زمین (منفی باتری) را به پین 1 وصل کنید.

ایسیو SSAT

این ایسیو دارای 2 مدل است. مدلی که دارای فلش AM29F400BB است را می توانید توسط جیتگ برنامه ریزی کنید. برای پروگرام آی سی فلش انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer\SSAT\ SSAT_AM29F400BB را انتخاب کنید. سپس 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم و سیم سیاه را به نقطه GND وصل می کنیم و ابتدا قطعه را پاک کرده و سپس پروگرام و مقایسه با قطعه را انجام می دهیم. مدل دارای فلش داخلی (پراید) قفل است و برنامه آن قابل خواندن و نوشتن نیست. 

ایسیو اسپرتیج

ایسیو BOSCH 17.4 با آی سی Tricore – TC1796

پروگرام این ایسیو تنها در مدل 5000A انجام می شود و نیاز به یک برد مخصوص پروگرام Tricore دارید (مدل TRI-1796) که از طریق کابل 10 رشته سفید به کانکتور پشت پروگرامر وصل می شود.

نقطه L سبز رنگ به نقطه L روی برد TRI-1796 وصل می شود. بین +12 و GND یک تغذیه 12 ولتی وصل کنید و نقطه VIN روی برد TRI-1796 به 12+ ولت وصل شده به ایسیو وصل می شود. نقطه های IGN و CAN+ و CAN- و GND در شکل زیر از ایسیو نیز به نقطه های هم نام خود روی برد TRI-1796 وصل می شوند. نتخاب قطعه را زده ECU-Programmer\Bosch\BOSCH17_4-TC1796-S29CD032G را انتخاب کنید.

ایسیو BOSCH 17.4

ایسیو FR مرسدس با آی سی 29F400BB

تغذیه مورد نیاز برای این قطعه 5 ولت است که باید به نقطه مشخص شده وصل شود. سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در روی فیبر متصل کنید. سیم سیاه نیز به نقطه GND وصل می شود.

از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ Mercedes \ Mercedes-FR-29F400BB را انتخاب کنید.

ایسیو FR مرسدس

در صورت اشکال در ارتباط با قطعه پایه 8 آی سی 9241 را از روی فیبر بلند کنید.

ایسیو FR مرسدس (FR-VDO) با آی سی 29F200BB

تغذیه مورد نیاز برای این قطعه 5 ولت است که باید به نقطه مشخص شده وصل شود. سیم های RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را به نقاط مشخص شده در روی فیبر متصل کنید. سیم سیاه نیز به نقطه GND وصل می شود. پایه 2 آی سی 8 پایه با شماره 6155V باید از روی فیبر بلند شود.

ایسیو FR مرسدس (FR-VDO)

از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ Mercedes \ Mercedes-FR-VDO-29F200BB را انتخاب کنید.

ایسیو بنز اسپرینتر

12 ولت به پین های 2 از کانکتور KA و 4 از کانکتور KB و زمین (منفی) تغذیه به پین 8 کانکتور KA وصل می شود.

رشته های سیم کانکتور پشت پروگرامر مطابق عکس بالا شماره گذاری شده است و مطابق تصویر پایین به پشت ایسیو وصل می شود.

ایسیو بنز اسپرینتر

در سمت روی ایسیو پایه شماره 44 آی سی TMS28F200 از روی فیبر بلند شده و با پایه یک آن یکی شده و به رشته 9 کابل پروگرام وصل می شود. حتما قطع ارتباط پایه 44 از روی فیبر را با اهمتر چک کنید چون در صورت باقی ماندن اتصال پروگرامر و ایسیو آسیب خواهند دید. پایه شماره 24 آی سی با یک مقاومت 470 اهم تا 1 کیلو اهم به زمین (نقطه مشخص شده در تصویر) متصل می شود. از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه، ECU-Programmer \ Mercedes \ Mercedes-Sprinter-29F200 را انتخاب کنید.

ایسیو گاز غرب استیل نیسان

5 ولت به نقاطی که با +5 و GND مشخص شده وصل می شود.

jtag

رشته های سیم کانکتور پشت پروگرامر مطابق عکس بالا شماره گذاری شده و مطابق عکس پایین به ایسیو وصل می شود.

ایسیو گاز غرب استیل نیسان

سیم 4 باید بین 40-30 سانتیمتر طول داشته باشد و در صورت گرفتن خطای Error Connection to Chip یک خازن 47-22 پیکوفاراد مطابق تصویر بین نقاط 4 و زمین مجاور آن لحیم شود. بعد از انتخاب ECU-Programmer \ Motorola \ Zamiad_Steel_9S12DG128 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه می توانید آن را برنامه ریزی کنید دامپ آن با نام Zamiad_SteelMPD_9S12DG128.bin در دایرکتوری دامپ قرار داده شده است.

ایسیو گاز LANDIRENZO-OMEGAS سمند

5 ولت به نقاطی که با +5 و GND مشخص شده وصل می شود. رشته های سیم کانکتور پشت پروگرامر مطابق عکس کابل در بالای صفحه شماره گذاری شده و مطابق عکس پایین به ایسیو وصل می شود.

ایسیو گاز LANDIRENZO-OMEGAS سمند

سیم 4 باید بین 40-30 سانتیمتر طول داشته باشد.

بعد از انتخاب ECU-Programmer \ Motorola \ LANDlRENZO_OMEGAS_9S12DG128 از لیست توسط دکمه انتخاب قطعه می توانید آن را برنامه ریزی کنید دامپ آن با نام LandiRenzo_Omegas_Samand(MC9S12DG128).bin در دایرکتوری دامپ قرار داده شده است.

ایسیو زیمنس کروز CGT / CGX با آی سی فلش 48 پایه

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU (دوازده ولت به پین 29 و 30 و زمین (منفی باتری) به پین 28) وصل کنید. (مثل زیمنس بنزینی قدیمی)

ایسیو زیمنس کروز CGT / CGX

محل اتصال سیم ها روی پشت برد ایسیو با دایره و یک شماره مشخص شده اند. سیم قرمز به دایره 53، سیم آبی به دایره 202، سیم سفید به دایره 31 و سیم سبز به دایره 44 و سیم سیاه به دایره 312 با پایه خازن مطابق تصویر وصل می شود. از لیست  ECU Programmer\siemence\SIEMENS-CIM-CGT-29F400BB را انتخاب کنید.

اگر سمت روی برد در کنار آی سی AMIS جامپر با نام RNA وجود دارد، باید برداشته شود و بعد از اتمام کار سر جای خود قرار گیرد.

ایسیو زیمنس CGE

ایسیو زیمنس CGE

CBM (BCM) 206 و رانا (9S12XEG128)

قابلیت پاک کردن و ریختن برنامه این قطعه، تنها در مدل جدید CBM به همراه کابل شیلد مخصوص وجود دارد. با ریختن برنامه روی این قطعه، به وضعیت کارخانه ای برمی گردد. همچنین ایراد پرش کیلومتر به این روش قابل تعمیر است.

قبل از برنامه ریزی بهتر است روی خودرو، از لیست OBD-Download\ ECOMUX\ CBM را انتخاب کرده و کابل OBD را وصل کرده و توسط دکمه تنظیمات قطعه و سپس زدن دکمه خواندن پیکره بندی و نسخه فعلی CBM را بخوانید و یادداشت کنید. توسط منوی FuseListFile\Save در بالای همین پنجره، پیکره بندی قابل ذخیره است.

سپس CBM را از خودرو جدا کرده و از لیست ECU Programmer\Motorola\ MC9S12XEG128MAL(CBM_FLASH) را انتخاب کنید. کابل شیلد را به سوکت 10 پایه پشت دستگاه متصل کنید. تصویر زیر مربوط به روی برد است. کادر سفید رنگی با نام CN2 روی برد وجود دارد. سیم زرد رنگ را به نقطه BDM (پد مربعی شکل) لحیم کنید. سیم سفید (شیری رنگ) را به RST لحیم کرده و سیم سیاه را به  DGND.

نکته: اتصال سیم شیلد خاکستری اجباری نیست و تنها در صورت عدم موفقیت در عملیات پاک کردن و پروگرام، مغزی سیم شیلد خاکستری رنگ (40 سانتیمتری) را مطابق تصویر به نقطه CLK (پایه کریستال) لحیم کنید.

توجه! به محل کادر سفید مطابق عکس زیر دقت کنید! سیم ها دقیقا مطابق شکل وصل شود، علاوه بر کادر سفید CN2 در BCM فاز 1 کادرهای سفید رنگ دیگری نیز وجود دارد که در صورت اتصال کابل به آن ها احتمال خرابی CBM و پروگرامر وجود دارد.

CBM (BCM) 206

سیم های تغذیه +12 ولت را به نقطه +12 و زمین (منفی) تغذیه را به نقطه GND وصل کنید. آی سی را پاک و سپس با دکمه پاک بودن آن را چک کرده و در صورت پاک نشدن تغذیه را قطع و وصل کرده و مجدد پاک کنید. از انتخاب تبدیل دامپ مناسب هم ورژن CBM قبلی خودرو را انتخاب کنید و با زدن دکمه ریختن برنامه آن را پروگرام کنید. در صورت نیاز به دامپ های جدید می توانید از محل نصب آخرین نسخه ایکودیاگ قابل دانلود از سایت ایساکو، دامپ های جدید CBM با پسوند S19 را دانلود کرده و در برنامه لود کنید.

در صورت نیاز به دانلود و پیکره بندی، از لیست OBD-Download\ ECOMUX \ CBM را انتخاب کرده و ابتدا توسط دکمه انتخاب تبدیل ورژن مناسب را انتخاب کرده و با زدن دکمه ریختن برنامه آن را دانلود کنید. توسط دکمه تنظیمات قطعه پیکره بندی را انتخاب کرده و سپس دکمه نوشتن را زده تا پیکره بندی انجام شود. دکمه پاک کردن در حالت دانلود برای پاک کردن کدهای خطای قطعه است.

در صورت خرابی کابل برنامه ریزی، نقشه تعمیر آن به صورت زیر است:

سیم زرد (BDM) = رشته 1 کابل 10 رشته ISP / سیم سفید (RST) = رشته 3 کابل ISP / سیم سیاه (DGND) = رشته 10 کابل ISP
کابل شیلد 40-30 سانتیمتر: مغزی کابل خاکستری شیلد (CLK) = رشته 4 کابل ISP / شیلد کابل خاکستری = رشته 8 کابل ISP

ایسیو زیمنس (کروز) CGD

قابلیت پاک کردن و ریختن برنامه این قطعه، تنها در مدل جدید CBM به همراه کابل شیلد مخصوص وجود دارد. ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU مانند زیمنس قدیمی (12 ولت به پین 29 و 30 و زمین (منفی باتری) به پین 28) وصل کنید. کابل شیلد را به سوکت 10 پایه پشت دستگاه متصل کنید. تصویر زیر مربوط به پشت برد است. سیم زرد رنگ را به پد مربعی شکل لحیم کنید. درون کادر زرد رنگ یک مقاومت 100 اهم است که در هنگام پروگرام باید برداشته شود و بعد دوباره در جای خود نصب می شود.

نکته: اتصال سیم شیلد خاکستری اجباری نیست و تنها در صورت عدم موفقیت در عملیات پاک کردن، مغزی سیم شیلد خاکستری رنگ (40 سانتیمتری) را مطابق تصویر به نقطه CLK (پایه کریستال) لحیم کنید.

ایسیو زیمنس کروز

از لیست ECU Programmer\Siemense\ SIEMENS-CGD-InternalFlash را انتخاب کنید. از انتخاب تبدیا دامپ مناسب هم ورژن قبلی ایسیو خود را پیدا کنید. برنامه یورو 2 برای شماره کالیبراسیون C05KDUC1 و برنامه یورو 4 برای شماره کالیبراسیون YG20240133-A است و قبل از برنامه ریزی باید با دیاگ شماره کالیبراسیون را خوانده و دامپ را مطابق ورژن اصلی ایسیو انتخاب کنید. آی سی را پاک و سپس با دکمه پاک بودن ان را چک کرده و در صورت پاک نشدن تغذیه را قطع و وصل کرده و کجدد پاک کنید. با زدن دکمه ریختن برنامه آن را پروگرام کنید. در صورت انتخاب نکردن دامپ برای تبدیل، دکمه ریختن برنامه روشن نخواهد شد.

توجه: دامپ ها خام بوده و باید بعد از برنامه ریزی تعریف سوئیچ شود.

خواندن و نوشتن اییپرام ایسیو زیمنس (کروز) CGD (بدون خام کردن ایسیو)

سیم بندی مانند بالاست ولی اتصال سیم شیلد خاکستری اجباری است. از لیست ECU Programmer\Siemense\ SIEMENS-CGD-InternalEEPROM را انتخاب کنید. دکمه خواندن را بزنیدو سپس مقایسه با قطعه انجام دهید. در صورت مشکل برق ایسیو قطع و وصل شده و مجدد خواندن و مقایسه را تکرار کنید. در صورت رفتن چراغ چک در صورت خواندن، عملیات نوشتن فلش (در بالای صفحه) را انجام داده و سپس اییپرام خوانده شده را باز کرده و با زدن دکمه ریختن برنامه آن را پروگرام کنید.

ایسیو کروز CIX34 بنزینی / CIX48 دوگانه سوز با فلش 29F400

ابتدا سیم های تغذیه را از کانکتور ECU مانند زیمنس قدیمی (12 ولت به پین 29 و 30 و زمین (منفی باتری) به پین 28) وصل کنید.

ایسیو کروز CIX34 بنزینی

سپس 4 سیم RX/TX/RST/P04 از پروگرامر را مطابق شکل زیر به ECU لحیم می کنیم و سیم سیاه را به نقطه GND وصل می کنیم. از لیست ECU Programmer\Siemense\ SIEMENS-CIX34-29F400BB را انتخاب کنید. انتخاب تبدیل دامپ مناسب هم ورژن ایسیو قبلی خودرو را انتخاب کنید. ابتدا قطعه را پاک کرده و سپس پروگرام و مقایسه با قطعه را انجام می دهیم.

ایسیو زیمنس تیبا CR3

ایسیو زیمنس تیبا CR3

سیم سبز به پایه 28 آی سی فلش در سمت پشت برد وصل می شود. از لیست ECU-Programmer \ SIEMENS \ SIMENSE-Benzine-29F400BB را توسط دکمه انتخاب قطعه انتخاب کنید.

نود CCN SMS (آی سی 70F3379)

این قطعه باید از فیش خودرو جدا شود سیم ها را مطابق تصویر وصل کرده و نقطه ای که با Pin48ZIF در تصویر مشخص شده است با یک رشته سیم به پایه 48 سوکت 48 پایه زیف (سوکت سیاه روی پروگرامر) متصل می شود. پین 48 در بالاترین نقطه سوکت در سمت چراغ LED قرمز پروگرامر قرار دارد 6 سیم رنگی به روی برد لحیم می شود. دکمه انتخاب قطعه را زده ECU-Programmer \ NEC \ SMS-CCN-70F3379(Flash+EEPROM) را انتخاب کنید. قابلیت خواندن و ذخیره سازی اییپرام قطعه وجود دارد. از انتخاب تبدیل می توانیدانواع دامپ اییپرام خام و پیکره بندی شده را انتخاب کنید و بعد از پاک کردن آن را با دکمه ریختن برنامه به روی اییپیرام بریزید. در صورت استفاده از دامپ خام پیکره بندی با انتخاب OBD-Download\ SMS \ CCN-SAMAND_DENA از لیست و سپس دکمه تنظیمات قطعه انجام شود. ریموت نیز همواره نیاز به تعریف دارد. با زدن دکمه انتخاب قطعه از لیست OBD-Download\ SMS \ Samand_Remote_Learn را انتخاب کرده و سپس مطابق راهنمایی نمایش داده شده با فشار دادن هر 2 دکمه ریموت باید تعریف شود.

نود CCN SMS

برنامه ریزی کامل (اییپرام + فلش) آی سی:

دکمه انتخاب قطعه را زده (Flash+EEprom) ECU-Programmer \ NEC \ SMS-CCN-70F3379 را انتخاب کنید. دامپ از روی برد سالم قابل خواندن و نوشتن است. توسط دکمه انتخاب تبدیل دامپ های کارخانه ای برای برنامه ریزی قابل انتخاب است. توجه داشته باشید که نسخه دامپ انتخاب شده با بقیه نودهای خودرو هماهنگ باشد. پیکره بندی و تعریف ریموت باید انجام شود.



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: